Perspektif Filsafat Pendidikan: Tantangan Implementasi Profil Pelajar Pancasila di Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.35964/munawwarah.v16i1.273Abstract
Education in Pancasila in Indonesia aims to shape the character of students in accordance with the values of Pancasila. The Pancasila Student Profile in schools is an initiative to measure the implementation of these values. The challenges of implementing the Pancasila student profile in schools are the focus of this qualitative research, involving literature reviews, participatory observations, and interviews. Data was collected through literature reviews, participatory observations, and in-depth interviews with teachers, students, and school staff. Thematic analysis revealed several challenges, including conceptual understanding constraints, resistance from students and teachers, and school policies that are not fully supportive. This research contributes to understanding the constraints and challenges of implementing the Pancasila Student Profile, with implications for formulating more effective education policies. The recommendations support the implementation of Pancasila values in primary and secondary education.
References
Adella, Setyo Maryanti, D., & Fauziyah Rifai, R. (2020). ANALISIS EVALUASI FORMATIF DALAM PEMBELAJARAN IPA DI KELAS 4 SDN 07 PAGI TEGAL ALUR. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 141–149. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/fondatiaArman, A. (2016). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Kepala Sekolah di SMAN 1 Lembah Melintang Kabupaten Pasaman Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan, 01(01), 55–62.Dafid Slamet Setiana, & Nuryadi, N. (2022). Analisis Efektivitas E-LKPD (Lembar Kegiatan Peserta Didik Elektronik) Berbasis Etnomatematika Batu Akik Ditinjau dari Kemampuan Awal Siswa. Jurnal Gantang, 6(2), 113–123. https://doi.org/10.31629/jg.v6i2.3566Fauzi, I., Faisal, Munthe, M. Z., & Neliwati. (2023). Model Pembelajaran Dick and Carey Serta Implementasinya dalam Pembelajaran PAI. Qalam Lil ATHFAL, 1(1), 1–9.Gunawan, M. G., Ginanjar, M. H., & Heriyansyah. (2022). Manajemen Strategi Pengembangan Kurikulum 2013 Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Cendikia Muda Islam Jurnal Ilmiah, 02(01), 59–72.Hadziq, A. (2016). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah (School Based Management) dalam Mewujudkan Sekolah Efektif (Studi Kasus di MTs NU Sabilul Muttaqin Jepang Mejebo Kudus). Quality, 4(2), 351–371. http://dx.doi.org/10.21043/quality.v4i2.2176Hanik, U., Wulan, N., & Mutmainah. (2018). Apersepsi dalam Pembelajaran Kaitannya dengan Kesiapan dan Hasil Belajar. Edumath, 6(2), 53–59.Kamil, G. (2021). PENERAPAN MODEL DESAIN INSTRAKSIONAL DICK AND CAREY DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS VIII SEMESTER
AL-MUNAWWARAH : JURNAL PENDIDIKAN ISLAMP-ISSN : 2088-8503 E-ISSN : 2621-8046http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/munawwarah29| Volume 16, Nomor 1, Maret 2024GENAP SMP PADA MATERI BANGUN RUANG SISI DATAR. Perspektif, 1(1), 100–111. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i1.24Magdalena, I., & Afni Shafarida, N. (2023). ANALISIS EVALUASI FORMATIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS 2 SDN SINDANGJAYA IV. 1. http://jurnal.anfa.co.idMagdalena, I., Aini, D. N., Adawiyah, R., & Fadilla, L. N. (2020). ANALISIS EVALUASI FORMATIF DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS 1 SDI ALEXANDRIA. In EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains(Vol. 2, Issue 3). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisiMagdalena, I., Tsabitah, J. F., Istikharah, M., & Wahdania. (2023). PERUMUSAN TUJUAN PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN RUMUS A B C D DI SD 01 CIPONDOH KOTA TANGERANG. Jurnal Pendidikan Seroja, 1(1). http://jurnal.anfa.co.idMasruroh, D. (2023). Model Pembelajaran Dick and Carey Dan Implementasinya Dalam Pelajaran PAI. Global Education Journal, 1(4), 471–482.Mawardi. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana. Jurnal Ilmiah Didaktika, 20(1), 69–82. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v20i1.3859Muga, W., & Suryono, B. (2017). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS MODEL PROBLEM BASED LEARNING DENGAN MENGGUNAKAN MODEL DICK AND CAREY. In Journal of Education Technology(Vol. 1, Issue 4).Muga, W.,Suryono, B., & Januarisca, E. L. (2017). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS MODEL PROBLEM BASED LEARNING DENGAN MENGGUNAKAN MODEL DICK AND CAREY. Journal of Education Technology, 1(4), 260–264.Nurmawan, R. (2016). Eksperimen Model Pembelajaran SAVI Dengan Pendekatan Take and Give Dan Metode Diskusi Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Purworejo. Ekuivalen, 20(3), 201–204.Putri, S. A., &Suriansyah, A. (2021). MENGEMBANGKAN KOGNITIF ANAK MELALUI MODEL TAKE AND GIVE, MODEL SAVI DAN METODE DRILL PADA ANAK USIA DINI. Journal (Early Childhood and Family Parenting Journal), 1(1), 30–35.
AL-MUNAWWARAH : JURNAL PENDIDIKAN ISLAMP-ISSN : 2088-8503 E-ISSN : 2621-8046http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/munawwarah30| Volume 16, Nomor 1, Maret 2024Rukmi Octaviana, D., Sutomo, M., & Mashudi. (2022a). Model Pembelajaran Dick and Carey Serta Implementasinya dalam Pembelajaran PAI. Tawadhu, 06(02), 114–126. https://doi.org/10.52802/twd.v6i2.344Rukmi Octaviana, D., Sutomo, M., & Mashudi. (2022b). MODEL PEMBELAJARAN DICK AND CAREY SERTA IMPLEMENTASINYA DALAM PEMBELAJARAN PAI. Tawadhu, 6(2), 114–126.Sa’diyah, H. (2018). Manajemen Mutu Pendidikan dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia. Bidayatuna, 01(02), 184–204. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v1i2.329Sastrawan, K. B. (2016). Profesionalisme Guru dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Jurnal Penjaminan Mutu, 02(02), 65–73. https://doi.org/10.25078/jpm.v2i2.73Suttrisno, & Yulia, N. M. (2022). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Mendesain Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Journal of Education, 5(1), 30–44. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v%vi%i.954Wibowo, A., Rahman, A., Ishaq, M., Yus, A., & Simaremare, A. (2022). Analisis Efektifitas Media Pembelajaran PKN Terhadap Gaya Belajar Kelas III SD. Journal of Educational Analytics (JEDA), 1(1), 1–8. https://journal.formosapublisher.org/index.php/jeda
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Al-Munawwarah : Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.